Om att skriva

Jag älskar att skriva. Det är ett av mina stora intressen. Det har det alltid varit, åtminstone så länge jag kan minnas. Det var även en faktor till att jag började i skolan ett år tidigare än mina jämngamla. Medan de gick i förskolan och lekte hela dagarna, satt jag bänkad i klass ett. Att äntligen få lära mig skriva, läsa och räkna på riktigt var ett riktigt äventyr som jag njöt av till fullo. Lite kunde jag ju sedan innan på grund av mitt intresse att lära, men det var först nu det skulle leda någonvart. Och tänk, ända sen den där dagen i ettan har svenska varit mitt favoritämne.

Speciellt grammatik är något som faller mig i smaken. Likaså synonymer. Jag tycker det är viktigt med ett bra språk, att inte bara använda slang och hopdragningar, utan även att ha förmågan att hantera formellt tal och skrift. Man kommer inte särskilt långt i samhället med bara "öh, bah" och diverse skällsord.

När jag var liten drömde jag om att en dag skriva böcker. Riktigt tjocka böcker på flera hundra sidor om påhittade människors spännande liv. Jag har många gamla pärmar med påbörjade sagor och berättelser. De ligger förmodligen och dammar igen i en vrå uppe på vinden eller så. Det var alltför länge sen jag skrev bara för skrivandets skull och det är synd tycker jag. Det är synd att det aldrig blev nåt av det hela. Fast å andra sidan har jag ju hela livet framför mig. Jag skulle hinna skriva en hel rad romaner om jag ville.

Kanske något att fundera på.


Kommentarer

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback