Det farliga HÅRET!

Har ni hängt med i hårdebatten? Om inte så föreslår jag att ni klickar er in på härliga Hannas blogg så får ni lite kött på benen. Den finner ni HÄR. För att ändå sammanfatta det hela så syntes en hårig armhåla i tv under melodifestivalen i lördags. Grejen med det hela var att armhålan tillhörde en kvinna. Det blev ramaskri på facebook där den ena elaka kommentaren avlöste den andra. Det hela resulterade i artiklar på aftonbladet där andra kvinnor stöttade Lina (tjejen som fick utstå påhoppen) genom att visa upp sina lurviga (men ack så kvinnliga) armhålor.



Att lite hår kan vara så skrämmande för många är nästan lite lustigt tycker jag. Osäkra små pojkar som skriker rakt ut så fort de möter något som de inte är vana vid.

Men sanningen är den att jag faktiskt förstår dem. Jag minns själv hur osäker jag kunde vara när jag mötte något som för mig var annorlunda. Förut, innan jag verkligen satte mig in i feminism, genus, skönhetsideal och liknande. Visst, att det är ofräscht med hår tycker nog de flesta, men det är ju på grund av att vi alla är produkter av det samhälle vi lever i - ett samhälle med snäva normer och ideal. Det är väl helt rätt gjort av de här tjejerna att motarbeta normen och försöka neutralisera håret - oavsett om det sitter på kvinnor eller män. Målet är väl att alla ska få se ut precis som de vill (så länge det inte skadar någon annan), utan att för delen behöva bli ifrågasatta och tvingade att försvara sig? Det senare tror jag de allra flesta är överens om, bara det att samhällets krav är alltför skrämmande för att våga stå upp emot och protestera mot dem. Men jag ber er hårrädda människor ändå; försök öppna ögonen och inse att lite hår faktiskt inte är hela världen. Det finns ju där av naturliga orsaker och det är inte ett privilegie för män.

Och till er elakingar som var med och trakasserade Lina: ta och sök hjälp för er hårfobi och låt oss andra vara precis som vi är - oavsett om vi använder rakhyveln eller inte.

Vill du vara med och mota bort snäva normer och ideal? Gå med i facebookevenemanget Ta håret tillbaka.

Kommentarer
Postat av: Maria - Min väg till fotograf

Hej! Kika in på min blogg, har en julkalender där. Fylld med massor av tips, tävlingar, recept, julklappstips och massa mer :D Tävlingarna som redan varit avslutas inte förräns på juldagen så du kan anmäla dig till dom med :)

2012-12-15 @ 11:30:36
URL: http://mariapalm.blogg.se

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback